woensdag 28 juni 2017

Luna Paige: 'Ik wil gewoon weer in Nederland rondlopen'

Maandblad Zuid-Afrika, juni 2014

Misschien kent u haar nog van het Festival voor het Afrikaans. In juni komt Luna Paige weer naar Nederland. Hopelijk zal ze dan ook enkele nummers van haar fascinerende project Storielied ten gehore brengen.

Moenie worrie nie’, zegt Luna Paige als ik haar benader voor een interview. ‘Als ik niet op reis ben voor een optreden, ben ik altijd wel ergens hier rond.’ Luna Paige is een bekende verschijning in de straten en koffiekroeë van Stellenbosch. Ze houdt van het dorp. Hier studeerde ze van 1998 tot 2003 maatschappelijk werk. Ze beleefde er haar eerste grote liefde, en het is de plaats waar haar muziekloopbaan een aanvang nam.
Ze groeide op in Melkbosstrand, altijd met de zon en de wind op haar huid. Als kind van een alleenstaande moeder bracht ze veel tijd tussen volwassenen door. Daardoor, zegt ze, ‘heb ik heel wat uren in mijn verbeelding rondbewogen, en leerde ik al vroeg om mensen te observeren’. Iets van dat fantasierijke en contemplatieve is nog steeds in haar muziek te herkennen.
Als student in Stellenbosch werkte ze als serveerster bij het oude Dorpstraatteater, toen dat theater nog echt in het hart van het dorp lag. Het was een fantastische leerschool. ‘Ik kon elke avond gratis alle shows kijken. Ik kon zien hoe bekende artiesten het deden. En op een gegeven moment, als het zo mooi is en je hoort het applaus van het publiek, voel je een steek in je hart en dan wéét je: dit wil ik ook.’
Na haar studie verhuisde ze naar Pretoria met het idee ‘to go make it in Jo’burg’. Maar het muzieklandschap was veranderd: terwijl in Gauteng steeds meer theaters hun deuren sloten, kwamen er in de Kaap juist steeds meer muziekpodia bij. ‘Ik ben vijf jaar weggeweest’, lacht Paige, ‘toe kom ek terug. Maar ik heb veel van de artiesten in Gauteng geleerd en heel wat vrienden gemaakt.’

‘Ik voel heilig over mijn taal’
Paige vindt het lastig om haar eigen muziek te omschrijven. Ze ziet zichzelf vooral als singer-songwriter. ‘De cd-winkels weten ook niet in welk vakje ze me moeten zetten. En dat in Zuid-Afrika!’
Voor Paige is de tekst van een lied heel belangrijk. ‘Vooral als ik in het Afrikaans zing. Ik houd niet van clichés. Omdat ik heilig voel over mijn taal, moet het doordacht zijn. Afrikaans is de taal die ik praat, de taal waarin ik opgegroeid ben en waarin ik meestal werk. En waarvoor ik me ook het meest schaam, als ik hoor wat sommige kunstenaars ermee doen. Jarenlang wilde ik niet in het Afrikaans zingen omdat ik bang was dat ik afbreuk zou doen aan de taal. Maar toen ik er eenmaal mee begon, merkte ik dat ik mezelf in het Afrikaans beter kon uitdrukken. Poëtischer. En in het Engels ben je misschien onbewust meer geneigd om internationale kunstenaars na te bootsen, terwijl je in het Afrikaans meer vanuit je binnenste schrijft.’

Storielied
Aanvankelijk zong Paige vooral in het Engels. Tot Woordfees-organisator Melt Myburgh haar in 2011 vroeg om op te treden tijdens een huldeblijk voor schrijfster Margaret Bakkes. Paige nam één van Bakkes’ verhalen als uitgangspunt voor een nieuw lied, en zo werd het idee voor Storielied geboren.
Storielied is een cd- en dvd-project waarvoor Paige zich heeft laten inspireren door romans en verhalen van bekende Afrikaanse schrijvers zoals André P. Brink, Ingrid Winterbach, Elias P. Nel en Dana Snyman. Daarmee gaat Paige verder dan het toonzetten van bestaande teksten. ‘Soms probeer ik het verhaal in eigen woorden na te vertellen’, legt ze uit. ‘Of er is een thema dat me opvalt. De beste songs zijn songs waarvan je je later totaal niet meer kunt herinneren hoe je ze geschreven hebt.’
Elk verhaal vraagt om een bepaald genre muziek. Daardoor kent Storielied een grote diversiteit aan stijlen. ‘Als je zingt over de Boesmans, dan heb je wereldmuziek nodig met inheemse Afrikaanse instrumenten. Een andere tekst vraagt om Boerenmuziek, rieldans, tango of blues. Dat diende zich allemaal op een heel natuurlijke manier aan. En gelukkig werk ik samen met ongelooflijke muzikanten, zoals Schalk Joubert.’

Bezoek aan Nederland
Luna Paige bruist van de ideeën. Vaak is ze met wel vijf verschillende projecten tegelijk bezig. Zo runt ze een agentschap dat concerten regelt op verschillende locaties in haar vroegere thuisdorp, Melkbosstrand. In mei is haar nieuwe cd Borders & Beyond verschenen. En ze werkt aan een vervolg op Storielied: een project gericht op scholieren van 16 tot 18 jaar oud, waarvoor ze muzikale verwerkingen maakt van de gedichten, verhalen en romans die de kinderen op school verplicht moeten lezen. ‘Mensen onderschatten tieners’, vindt ze. ‘Ze voelen zich misschien too cool for school, maar tegelijk zijn ze volop bezig om hun eigen identiteit te ontwikkelen. Ze hebben een geweldige drang om dingen te ontdekken. Het ideale publiek om muziek en verhalen mee te delen.’
Ze kijkt enorm uit naar haar bezoek aan Nederland. Ze gaat onder meer optreden bij het Singer Songwriter Festival dat van 23 t/m 29 juni op verschillende plaatsen in Nederland wordt gehouden. ‘Kannie wag nie. Toen ik in 2013 in Den Haag was voor het Festival voor het Afrikaans, heb ik negen dagen niet geslapen, omdat ik bang was dat ik iets zou missen. Ik wil gewoon weer daar rondlopen. Ek wil met ’n klomp Hollanders gesels en zoveel mogelijk optreden.’

Luna’s eigen website: http://lunamusic.co.za

Informatie over The Holland International Singer Songwriter Festival: http://thissfest.org

Geen opmerkingen:

Een reactie posten