Schreeuwen in het donker
In de verontrustende roman Op de veranda van schrijfster en literator Elleke Boehmer liggen liefde en onbegrip dicht bij elkaar. Op donderdag 18 februari is Boehmer
samen met David Attwell te gast in het geheel vernieuwde Zuid-Afrikahuis.
Elleke
Boehmer (1961) is geboren in Durban, Zuid-Afrika, als kind van Nederlandse
immigranten. Inmiddels is ze hoogleraar Engelstalige wereldliteratuur aan de
Universiteit van Oxford en geldt ze als één van de grondleggers van de
postkoloniale literatuurstudie. Haar Colonial
& Postcolonial Literature (1995) is een standaardwerk, en in 2008
publiceerde ze een biografie over Nelson Mandela die in vele talen werd
vertaald. Naast haar wetenschappelijke werk schreef Boehmer ook romans en
verhalen die voor diverse literaire prijzen werden genomineerd.
Onwaarschijnlijk pact
Boehmers
vijfde roman, Op de veranda, is een zogenaamde ‘Bildungsroman’,
waarin het leven van de hoofdpersoon wordt gevolgd van kind tot volwassene. De
hoofdpersoon van deze autobiografisch getinte roman is Ella B., een personage
dat sterke gelijkenis met Elleke Boehmer vertoont.
Het verhaal
begint in de jaren tachtig. In Zuid-Afrika is de noodtoestand uitgeroepen.
Vanwege haar betrokkenheid bij het verzet tegen de apartheid begint het in
Zuid-Afrika voor Ella steeds gevaarlijker te worden en daarom wil ze zich een
tijdje schuilhouden in het appartement in een keurige Haagse buurt dat ze van
haar moeder heeft geërfd. Maar dan blijkt dat haar vader haar na haar geboorte
nooit heeft aangemeld bij het Nederlandse consulaat in Durban en dat ze volgens
het Nederlandse bevolkingsregister niet bestaat.
In een lange
terugblik probeert Ella meer van haar relatie met haar vader te begrijpen. In
het boek is consequent sprake van ‘de vader’ en ‘de moeder’, wat de afstand
tussen Ella en haar ouders benadrukt. Halverwege de jaren zestig verhuist het gezin van de
havenstad Durban naar het slaperige stadje Braemar. De vader wil bij de zee
vandaan, omdat die hem herinnert aan zijn ervaringen tijdens de Tweede
Wereldoorlog, op een Nederlands marineschip in de Indische Oceaan.
Hoewel hij
zelf op die periode terugkijkt als een tijd vol camaraderie en heldenmoed, is
de vader zwaar getraumatiseerd. ’s Nachts staat hij op de veranda te razen en
te tieren. Ella’s moeder – jonger dan haar echtgenoot en tweede keus: ze is een
zusje van de eerste vrouw van de vader, zijn grote liefde, de tante naar wie
Ella is vernoemd en wiens portret het huis domineert – kruipt in haar schulp.
Maar de jonge Ella is net zo koppig als de vader; in haar groeit het verzet.
Op de veranda sluit thematisch aan bij twee
Nederlandse migrantenromans, Adriaan van Dis’ Indische duinen en Henk van Woerdens Moenie kyk nie. Beide gaan ook over gezinnen met een tirannieke vaderfiguur,
bij Van Dis is eveneens sprake van een oorlogstrauma, en wat Moenie kyk nie en Op de veranda pijnlijk blootleggen, is dat het niet altijd de room
van de Nederlandse samenleving was die na de oorlog zijn heil elders zocht.
Ook bij
Boehmer wordt een onthutsend beeld van de vader-kindrelatie opgeroepen. Ella’s
hunkering naar erkenning maakt plaats voor haat. Toch zijn er, tot op het laatst,
momenten van intimiteit: vader en dochter in een onwaarschijnlijk pact samen
tegen de wereld.
Geboren in Afrika
Ella’s groeiende
afstand van de vader loopt parallel met haar politieke bewustwording. Ze ziet
de vader als personificatie van het apartheidsregime. Haar verzet tegen de
vader uit zich in een bakvisachtige verliefdheid op de zwarte jongen die de vader
in de tuin helpt. Deze Phineas is echter te verstandig om zich te laten
meeslepen: beter, zegt hij, is ‘een openlijk gevecht met een duidelijke
tegenstander’.
Terwijl de
moeder blijft terugverlangen naar Nederland en de vader de Britse cultuur idealiseert,
is Ella de eerste van haar familie die geboren is op het continent Afrika.
Vanuit die nieuwe, Afrikaanse identiteit kiest ze voor de strijd tegen de
apartheid. Als na haar moeders dood duidelijk wordt dat haar vader haar nooit
als Nederlandse burger heeft laten registreren, beseft ze dat elke weg terug voorgoed
is afgesloten. Was dat een daad van onverschilligheid, van wreedheid – of toch
liefde?
Elleke Boehmer, Op de veranda. Uit het Engels vertaald door Joost Poort. Amsterdam: Cossee, 2015. ISBN 978 90 5936 621 3. 320 p., € 21,95.
Elleke Boehmer, Op de veranda. Uit het Engels vertaald door Joost Poort. Amsterdam: Cossee, 2015. ISBN 978 90 5936 621 3. 320 p., € 21,95.
Donderdag 18 februari zijn Elleke Boehmer en David Attwell te gast in het Zuid-Afrikahuis. David Attwell, hoogleraar Afrikaanse en Engelse literatuur aan de Universiteit van York (GB), is, net als Boehmer, een groot kenner van het werk van J.M. Coetzee. Onlangs verscheen bij uitgeverij Cossee zijn boek Het universum van J.M. Coetzee. Onder leiding van prof. dr. Carrol Clarkson van de Universiteit van Amsterdam zullen Boehmer en Attwell in gesprek gaan over hun eigen schrijfwerk en de rol die Coetzee hierin speelt. Voertaal: Engels.
Tijd: Donderdag 18 februari, 19.30 uur
Plaats: Zuid-Afrikahuis, Keizersgracht 141-c, Amsterdam
Entree: € 7,50
Aanmelden: tel. 020-6249318 of evenementen@zuidafrikahuis.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten