Maandblad Zuid-Afrika (september 2017)
Omdat zijn
eigen partij, het ANC, er de meerderheid heeft, was de kans dat het
Zuid-Afrikaanse parlement de motie van wantrouwen tegen president Jacob Zuma
zou aannemen, altijd al klein. Toch kun je de uitslag – 177 voor de motie, 198
tegen en 9 blanco – geen overwinning noemen. Deze verdeling betekent namelijk
dat zo’n 35 leden van de ANC-fractie tegen Zuma hebben gestemd!
Het was al
de achtste keer dat er een motie van wantrouwen tegen de president was
ingebracht. Tot dusver hadden de parlementariërs altijd openlijk moeten stemmen.
Dat maakte het voor ANC’ers lastig om tegen hun eigen partijleider te stemmen
en dus stond de uitkomst al bij voorbaat vast. In juni verklaarde het
Grondwettelijk Hof echter dat een stemming in het parlement ook anoniem mocht
gebeuren; de keuze voor openbaar of geheim ligt bij de parlementsvoorzitter.
Zes weken
hield ze iedereen in het onzekere, maar op maandag 7 augustus – minder dan 24
uur voor de stemming – kondigde parlementsvoorzitter Baleka Mbete (tevens
partijvoorzitter van het ANC én één van de kandidaten om Zuma op te volgen) aan
dat de stemming anoniem zou zijn. In principe hoorde besluitvorming transparant
zijn en moesten parlementariërs aangesproken kunnen worden op hun keuzes, zei
ze. Maar omdat het steeds vaker voorkwam dat parlementariërs en hun
familieleden geïntimideerd en fysiek bedreigd werden, moest hun veiligheid dit
keer voorrang krijgen.
Uiteraard
kon Zuma het feit dat leden van zijn eigen partij tegen hem gestemd hadden,
niet over zijn kant laten gaan; dat zou een teken van zwakte zijn. Maar hoe kun
je parlementariërs straffen als het Grondwettelijk Hof en de
parlementsvoorzitter (nota bene ANC-voorzitter!) hebben gezegd dat iedereen naar
eigen eer en geweten mocht stemmen, zónder dat hier repercussies op volgden? En
zoeken naar de schuldigen zou ook onaangename verrassingen kunnen opleveren.
Wat zou de partij bijvoorbeeld moeten doen als bleek dat vicepresident Cyril
Ramaphosa, Zuma’s meest waarschijnlijke opvolger, tégen had gestemd?
Het zou geen
‘heksenjacht’ worden, beloofde secretaris-generaal Gwede Mantashe. Toch moest
er een voorbeeld worden gesteld. Dus richtte de wraak van de partij zich vooral
op parlementariërs die zich vantevoren openlijk vóór de motie hadden uitgesproken.
De eerste die het moest ontgelden, was Makhosi Khoza. Een politica met een levenslange
verbintenis met het ANC en een indrukwekkende staat van dienst. Maar ook iemand
die haar kritiek op Zuma niet onder stoelen of banken steekt. Een week na de
stemming werd Khoza ontslagen als voorzitter van de parlementaire
portefeuillecommissie Openbaar Bestuur, nadat vijf ANC-commissieleden een
belangrijke zitting van die commissie hadden geboycot en minister Faith
Muthambi, die die dag verantwoording had moeten afleggen voor het wanbeleid bij
staatsomroep SABC, ook maar niet was komen opdagen. Khoza’s positie was, zo
bleek, onhoudbaar geworden. Ook oud-minister Derek Hanekom, die, saillant genoeg,
al jaren voorzitter is van de tuchtcommissie van het ANC, ligt onder vuur. En je
kunt erop wachten dat ook Pravin Gordhan aangepakt zal worden, die na zijn
ontslag als minister van Financiën is teruggekeerd in het parlement.
Makhosi
Khoza is de afgelopen maanden regelmatig geïntimideerd en met de dood bedreigd
vanwege haar kritiek op Zuma. De vrees voor een politieke ‘hit’ is in
Zuid-Afrika helaas niet denkbeeldig. Sinds 1994 hebben er in het land minstens 450
politieke moorden plaatsgevonden, vooral in de provincies KwaZulu-Natal,
Mpumalanga en Noordwes. Alleen rond de plaatselijke verkiezingen van augustus
2016 waren het er al twintig! Óf het echt om een politieke aanslag gaat, valt
niet altijd uit te maken. Dit soort moorden wordt vaak gemaskeerd als ordinaire
roofoverval, en niet zelden wordt de daad zelf uitbesteed aan
beroepscriminelen. In dit klimaat komt voor morele helden als Khoza en Gordhan
de dreiging gevaarlijk dichtbij.
Voor wie
hoopt dat president Zuma nog voor het einde van zijn ambtstermijn in 2019 het veld moet ruimen, wordt september opnieuw
spannend. Eerst buigt het Grondwettelijk Hof zich over de vraag of er een
parlementair onderzoek moet komen naar Zuma’s hantering van het Nkandla-rapport
van nationale ombudsvrouw Thuli Madonsela uit 2014; een onderzoek dat tot
afzetting zou kunnen leiden. En daarna moet het Hof van Cassatie zich
uitspreken over het hoger beroep van Zuma en het nationale vervolgingsgezag
tegen de uitspraak van een lagere rechtbank dat de 783 aanklachten wegens
fraude, corruptie en afpersing tegen Zuma opnieuw in behandeling genomen moeten
worden; die aanklachten werden kort voor Zuma in 2009 president werd, teruggetrokken.
Bron: Maandblad Zuid-Afrika
In Zuid-Afrika is Maandblad Zuid-Afrika online te lezen via MySubs.
Bron: Maandblad Zuid-Afrika
In Zuid-Afrika is Maandblad Zuid-Afrika online te lezen via MySubs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten